הנפקה- חדשות בחצי דקהוול סטריט

כל מה שרצית לדעת על הנפקה לציבור בכמה דקות

אז מה זה אומר חברה ציבורית?

חברה ציבורית היא חברה שמניותיה נסחרות בבורסה או או שהוצעו לציבור על פי תשקיף ומוחזקות בידי הציבור. החברות הציבוריות מפוקחות ע"י הרשות לניירות ערך, הפיקוח בא לידי ביטוי בשלושה דרכים דוח שנתי, דוח רבעוני ודוח על אירוע מהותי בחברה. בנוסף, בגלל שהחברה היא הופכת לציבורית יש עליה חובת פיקוח שבא לידי ביטוי בכמה וכמה דרכים כמו ועדת ביקורת, דירקטורים חיצוניים, מבקר פנימי. כל החוקים עליה נועדו להגן על הציבור שמחזיק מניות בחברה כדי למנוע מניפולציות ושחיתות. שבסופו של דבר יפגע בציבור המחזיקים במנייה.

אז למה שחברה תנפיק את עצמה? 

חברות ברחבי העולם מנפיקות את עצמם מכמה וכמה סיבות. הראשונה שבהם זה כסף, חברות אשר מנפיקות את עצמם יכולות לגרוף עשרות מליונים בימים ואפילו שעות אחדות לכיסם, מה כן שאם החברה מאמינה בעצמה  הם בונים על לעשות תשואה על הכסף שגם הם השקיעו בחברה. עוד סיבה ששווה להיות מונפק היא הכבוד והפרסום הענק שאתה מקבל בתור חברה שנסחרת בוול סטריט.

איך בפועל החברה מרוויחה ?

הרבה נוטים לחשוב שברגע שהמנייה הונפקה הבעלים תלויים בחסדי המשקיעים אך זאת טעות, הבעלים מרוויחים מהרגע שהחברה השלימה את תהליך ההנפקה.אם למשל החברה מציעה 20 מיליון מניות והמחיר בפתיחה היה 10 דולר וקנו את כל המניות במחיר זה החברה הרוויחה 200 מיליון.

האם לפני הקנייה אפשר למצוא הערכה לגבי החברה?

כל חברה הנסחרת בבורסה עוברת דירוגים והערכות ע"י אנליסטים אשר כל ממקצועם הוא להעריך האם חברה היא טובה או לא האם המחיר כרגע זול או יקר ביחס אליה והאם הוא ימליץ עליה לקנייה או מכירה. בהנפקה הדבר יותר מסובך כי כרגע החברה הגיעה לבורסה בלי יותר מידי פירוטי עבר מה שעלול להקשות על האנליסטים. האנליסטים מסתמכים בהנפקות על נתונים כמו המודל העיסקי של החברה, מה מצב המתחרים, קצב הגדילה בשנים האחרונות ומה יעדיה בעתיד.

אז איך זה קורא?

ברגע שחברה מחליטה להנפיק את עצמה לבורסה יש כמה וכמה שלבים עד שהיא נסחרת בבורסה. דבר ראשון צריך לשכור שירות של חתמים שזה בנקים או בתי השקעות גדולים (שמקבלים עמלה שמנה על עבודתם) שהם צריכים לכתוב את כל פרטי ההנפקה שזה תשקיף על החברה במה היא עוסקת מה הרווחים שלה וכו.. לאחר מכן החתם מגיש את הפרטים לאישור בבורסה ולאחר שיתקבל אישור יפתח מכרז על מספר המניות והמחיר שאותו יקבע החתם. חשוב להדגיש שהחברה תמיד תציע עד 49% מניות מהחברה כדי לשמור על כוח בחברה. לאחר שהחברה נותנת את התשקיף החתם אחראי לצאת במסע שיווק לציבור שיקנו את המניות, כדי לתת ביטוח לחברה למקרה שלא כל המניות ימכרו לבורסה החתם יקנה את יתר המניות אשר לא הצליחו להימכר. 

מהו תהליך ה Road Show?

חברה שרוצה להסחר בבורסה לא רוצה להסתמך על המשקיעים הקטנים רק בגלל חוסר הבנה שלהם חוסר כסף ואולי פשוט לא מכירים את החברה. בישביל זה יש את תהליך ה Road Show שזהו מסע שכנועים וגיוסים של לקוחות גדולים שיכולים לקנות הרבה מניות. זה קורה בפגישות פרונטליות, שיחות פלאפון שהמנכ"ל או מישהו בכיר אחר בחברה עושה.

האם יש הבדל בין מחיר ההנפקה למחיר הפתיחה?

קודם כל נסביר את ההבדל בין השנים.

מחיר הנפקה – זהו המחיר אשר החתם קובע שיהיה למנייה אחת, מבחינת החתם זה המחיר ההתחלתי למנייה עוד לפני שהתחילה להסחר ועל מחיר זה גם מרוויח את העמלה שלו. המכיר נקבע ע"י אסיפת מידע בטרום יום ההנפקה ובודקים את טווחי המחירים המוצעים. היחידים שיכולים לקנות במחיר ההנפקה הם בתי השקעות בדר"כ או מישהו עם סכום כסף ענק.

מחיר פתיחה – מחיר פתיחה הוא המחיר שהמנייה מתחילה להסחר בבורסה. המחיר נקבע בהתאם לקונים ולמוכרים אם מחיר הפתיחה גבוה ממחיר ההנפקה זה סימן של הסתערות על החברה ומתחת למחיר ההנפקה זה סימן של אכזבה.

 

הראה עוד

כתבות מאותו תחום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close
Close