הנפקותוידאומילון המושגים של טריידסטריט

אופציית הקצאת יתר / GreenShoe

נעים להכיר

אופציית (אפשרות) "GreenShoe" הינה האפשרות להקצאת יתר במסגרת הנפקה ראשונית לציבור (IPO). מדובר בהסכם חיתום המעניק לחתם את הזכות למכור למשקיעים מניות נוספות מהמתוכנן בהתחלה על ידי המנפיק, אם הביקוש מוכיח להיות גבוה הצפוי.

האופציה מספקת יציבות מחירים נוספות לעניין האבטחה, על-ידי כך שהחתם יכול להגדיל משמעותית את הנזילות בהיצע. זהו הסוג היחיד של מדד ייצוב המחירים היחיד שמותר על ידי הרשות לניירות ערך בארה"ב.

מאיפה הגיע הכינוי?

אופציית "הקצאת יתר" ידועה גם בכינוי "GreenShoe" מכיוון שבשנת 1919, חברה בשם "Green Shoe" (נכון להיום חלק מחברה בשם Wolverine World Wide) הייתה הראשונה להשתמש בסוג הזה של האופציה.

איך זה קורה בפועל?

האופציה בדר"כ מאפשרת לחתמים למכור עד 15% יותר מניות מאשר הסכום המקורי אשר נקבע על-ידי המנפיק, עד 30 יום מרגע ההנפקה, אם הביקוש מצדיק פעולה זו. לדוגמה, אם חברה מורה לחתמים למכור 200 מיליון מניות, החתמים יכולים להנפיק עוד 30 מיליון מניות על ידי מימוש האופציה.

התשקיף, אותו תפיץ החברה באישור הרשות לניירות ערך טרם ההנפקה, מפרט את האחוזים והתנאים בפועל הקשורים לאופציה. כמובן שהחתמים מקבלים את העמלה שלהם כאחוז יחסי מההנפקה, וזה מה שנותן להם את התמריץ להשתמש באופציה זו.

רוב המנפיקים מעדיפים שלא לכלול אופציות greenshoe בהסכמי החיתום שלהם בנסיבות מסוימות, כגון אם המנפיק רוצה לממן פרויקט ספציפי עם סכום קבוע ואין לו דרישה להון נוסף.

ישנם שני מקרים בהם יוכלו להיתקל-

ראשית, אם ההנפקה תהיה מוצלחת, ומחיר המנייה יעלה, החתמים מממשים את האופציה, קונים את המניות הנוספות מהחברה במחיר שנקבע מראש, ומנפיקים את המניות הללו ברווח ללקוחותיהם.

לעומת זאת, אם המחיר מתחיל לרדת, הם יקנו בחזרה את המניות מהשוק, במקום מהחברה, וזאת על-מנת לכסות את הפוזיציה הקצרה שלהם ובניסיון לגרום למנייה לייצב את המחיר שלה.

דוגמא "חיה"

דוגמה ידועה של שימוש באופצייתGreenShoe  הינה בהנפקה של חברת פייסבוק בשנת 2012.

החתם, בראשות מורגן סטנלי, הסכים עם חברת פייסבוק לרכוש 421 מיליון מניות במחיר של 38$ למנייה, בניכוי עמלת חיתום של 1.1%. עם זאת, החתם מכר לפחות 484 מיליון מניות ללקוחות – 15% מעל ההקצאה הראשונית, למעשה מצב של יצירת פוזיציה קצרה של 63 מיליון מניות.
אם מניות פייסבוק היו נסחרות מעל מחיר ההנפקה של 38$, זמן קצר לאחר הרישום, החתם היה מממש את אופציית GreenShoe לקנייה של 63 מיליון מניות פייסבוק ב-38$, כדי לכסות את הפוזיציה הקצרה שלהם, ולהימנע מרכישה חוזרת של המניות במחיר גבוה יותר בשוק.
עם זאת, מכיוון שמניית פייסבוק ירדה מתחת למחיר ההנפקה בסמוך לתחילת המסחר, החתם יצא מהפוזיציה ללא מימוש האופציה
במחיר של כ-38$.

סרטון קצר להמחשה

הראה עוד

כתבות מאותו תחום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker